You are here: صفحه اصلي تولید محتوا

قطب علمی آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

تولید محتوا
slosserدر طول ساليان اخير سعي شده ثابت شود آموزش الکترونيکي در مقابل روش هاي سنتي موفقيت بيشتري دارند. از جمله عوامل مؤثر در موفقيت آموزش هاي الکترونيکي بستر هاي مخابراتي؛ سطح فراگير دسترسي افراد به رايانه؛ سطح آشنايي کاربران با رايانه؛ نرم افزارهاي آموزشي و مهم ترين عنصر محتواي الکترونيکي است.

محتواي الکترونيکي بايد علاوه بر انتقال دانش مورد نظر به فراگير؛ شخصيت و رفتار هاي تعليمي استاد مربوطه را شبيه سازي کند. محتواي الکترونيکي دروس مجازي سامانه ای است که مي خواهد رفتار آموزشي و پرورشي يک مدرس را تا حد ممکن اجرا کند. در توليد محتواي الکترونيکي بايد به عواملي چون کيفيت دروس؛ افزايش حجم توليد؛ رعايت استاندارد و مديريت توليد محتواي الکترونيکي توجه شود.
(برگرفته از مقاله دکتر احمد کاردان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر)




Emailcontact


سرپرست این بخش خانم دکتر مهرابی مي‌باشند. شما مي توانيد پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد اين بخش از راه اين پيوند با ايشان درميان بگذاريد.


































  Toggle all descriptions Collapse all descriptions
روش های ارائه محتوا top
entekhab_raveshوقتی محتوای ما آماده شد می تواند در قالب های مختلفی مثل فیلم آموزشی، اسلاید تعاملی، پونمایی، متن ساده، بازی کامپیوتری یا از طریق موبایل ارائه شود. در این بخش شما می توانید با انواع این قالب ها آشنا شوید.

# Article Title
1 الگوریتم انتخاب روش ارائه محتوا

زمانی که محتوای ما آماده شد می تواند به اشکال مختلفی ارائه شود انتخاب شکل یا قالب مناسب برای این ارائه از نکات مهمی است که اگر به دقت مورد توجه قرار نگیرد سبب از دست رفتن هزینه و وقت سازندگان شده و تاثیر مورد نظر را هم بر روی مخاطب نمی گذارد. در اینجا الگوریتمی معرفی شده است که حاصل بررسی منابع متعدد در این زمینه است و بر اساس هدف شما از ارائه محتوا نوع مناسب با آن را پیشنهاد می دهد.

thumb_algorythm

2 متن ساده
بیشتر آنچه در طول زندگی یاد می گیریم از مطالعه متن سرچشمه می گیرد.exaple-css-text-wrapper9
3 بازی آموزشی
بازی های آموزشی بازی های هستند که به طور اختصاصی برای آموزش موضوعی خاص طراحی می شوند.medresource
4 یادگیری از طریق موبایل


یادگیری از طریق موبایل در جوامع مختلف تعاریف متفاوتی دارد. یکی از تعاریف یادگیری از طریق موبایل چنین است: هرگونه یادگیری که وقتی یادگیرنده در یک محیط ثابت از قبل برنامه‌ریزی شده قرار ندارد صورت می‌گیرد و یا یادگیری که از طریق بهره‌گیری از فناوری موبایل صورت می‌پذیرد.China-Telecom-Might-Get-the-Palm-Pre-2
5 اسلاید تعاملی


اسلاید تعاملی، در واقع به‌ترتیب قرار دادن تصاویر، متون، انیمیشن و ... بر روی اسلایدها و تنظیم ترتیب آن‌ها است به نحوی که کاربر بتواند اسلاید را خود به جلو و عقب برده و کاملاً در مطالعۀ آن به‌طور مستقل عمل نماید.slide4_ks4_industry_discussion
6 پویانمایی آموزشی


پویانمایی آموزشی برای مقاصد ویژۀ پرورش یادگیری استفاده می‌شود. از زمان اختراع کامپیوترهای با گرافیک قدرتمند، علاقه به استفاده از پویانمایی برای کمک به درک اطلاعات و یادآوری آن‌ها در یادگیرندگان افزایش زیادی پیدا کرده است. این فناوری (کامپیوترهای قدرتمند) سبب شده است پویانمایی‌ها راحت‌تر و ارزان‌تر از سالیان پیش تولید شود. حتی نرم‌افزارهایی هستند که به یاددهنده کمک می‌کنند پویانمائی‌های خودش را بدون نیاز به متخصص حرفه‌ای خود تولید کند.animation
7 فیلم آموزشی


فیلم آموزشی منبعی غنی شونده و رشد یابنده برای کلاس‌های آموزشی است که برای مقاصد آموزشی طراحی شده است.en00500_
روش های تدریس top
teaching-methodsدر این قسمت انواع روش های تدریسی که بر روی وب قابلیت اجرا داشته و در علوم پزشکی نیز کاربرد دارند معرفی شده اند در واقع چگونگی به کارگیری این روش ها بر روی شبکه اینترنت مرور شده اند.




دسته اول روش های عرضه محتوا شامل: سخنرانی، نمایش تجربی و میز گرد هستند.
دسته دوم روش های تعاملی شامل: بحث گروهی و پرسشگری هستند.
دسته سوم روش های کاربردی شامل: مطالعه موردی و شبیه سازی هستند.
ضمناً شما می توانید پیامدهای هر یک از این روش ها را ببینید و بر اساس الگوریتم طراحی شده نوع روش تدریس خود را بر اساس اهداف تدریس انتخاب کنید.
# Article Title
1 الگوریتم انتخاب روش تدریس
با پيشرفت جوامع بشري مفاهيم و تعاريف دچار تحول مي شوند روش هاي قديمي جاي خود را به روش هاي جديدي مي دهند كه آن ها نيز خود در نوبت تغییر و تحول قرار دارند. يادگيري نيز بر اساس ديدگاه سازاگرايي كه در دهه ي اخير شكل گرفته تعريف جديدي پيدا كرده است. در اين تعريف يادگيري فرآيندي است كه طي آن فرد به بازنمايي هاي ذهني خود بهبودي مي بخشد. اگر روش هاي تدريس مختلف باعث شود يادگيري متنوع صورت پذيرد معرفي روش هاي نوين تدريس و به كارگيري آنها در کلاس های غیرحضوری یا حضوری می تواند به یادگیری بيشتر مخاطب بيانجامد. بسته به هدف مورد نظر ياد دهنده  مي تواند نوع روش تدريس خود را انتخاب نمايد.


براي بررسي بيشتر روي الگوريتم زیر كليك كنيد.




thumb_Picture1

















































2 پیامدهای روش های تدریس




انتخاب هر یک از روش های تدریس پیامد های متفاوتی را در هر یک از ابعاد شناختی، مهارتی و نگرشی دارد در جدول زیر می توانید پیامد های هر یک از روش ها را در سطوح مختلف مشاهده کنید و ببینید با انتخاب هر روش تدریس کدام سطح درگیر می شود و از طرف دیگر اگر بخواهید سطوح بالای یادگیری را در یادگیرندگان خود فعال کنید چه روش هایی را باید انتخاب کنید.
منبع: به سوی یادگیری برخط، فریده مشایخ و عباس بازرگان

3 سخنرانی


سخنراني روشي است براي معرفي رويدادها، اطلاعات و اصول.lectures-leveled

سخنراني برخط ممكن است به چند طريق عرضه شود از جمله ضبط صوتي يا تصويري، متن نوشتاري يا خلاصه نويسي و يا تركيبي از همه موارد ياد شده.




























































4 نمایش تجربی
نمايش تجربي يكي از روش‌هاي تدريس است كه براي عرضه ديداري و بيان يك فرآيند متوالي، واقعيات يا مفاهيم به كار مي‌رود.gempebbles800pixlabelled_1 استفاده از اين روش به ياد دهنده امكان دستكاري و به شركت كننده امكان مشاهده مي‌دهد. معمولاً نمايش تجربي با توضيحات شفاهي گام به گام همراه است و انتظار مي‌رود شركت كنندگان اين توضيحات را به عنوان رهنمود در عمل به كار برند.
5 میزگرد
پانل يا ميزگرد تبادل نظر ميان گروه كوچكي از صاحب‌نظران (معمولاً 3 تا 8 نفر) است كه هر يك سخنراني كوتاهي درباره موضوع ارائه مي‌دهند. 3D_Panel_02
6 بحث گروهی

بحث گروهي يك روش تعاملي است كه تبادل افكار را امكان‌پذير مي‌سازد. بهترين شيوه‌هاي يافتن پاسخ پرسش‌ها گفت و گو با يكديگر است. در يك محيط مجازي اين بحث‌ها ممكن است همزمان به‌صورت گفتگوي برخط يا ناهمزمان از طريق پست الكترونيكي باشد. group-discussion2
7 پرسشگری
روش پرسشگري يا به صورت پرسش از طرف مدرس يا به صورت پرسش از طرف شركت‌كنندگان است. پرسش ممكن است سبب پاسخگويي كلامي شركت‌كنندگان شود ولي پرسش موثر پرسشي است كه شركت‌كنندگان را تشويق مي‌كند انتقادي فكر كنند.questions
8 مطالعه موردی
در اين روش از موقعيت‌ها، وضعيت‌ها و مسائل واقعي يا فرضي براي كمك به درك شركت‌كنندگان و تمرين حل مساله استفاده مي‌شود. اين موقعيت مي‌تواند به شكل نوشتاري، شنيداري و يا ويديويي ارائه شود.case_study
9 شبیه سازی


در شبيه سازي تدريس و يادگيري بر مبناي تمرين مجازي است. هنگام يادگيري شركت‌كنندگان يك اصل را از طريق به كار بردن آن اصل، مطالعه مي‌كنند.

تمرين شبيه سازي شده براي وضوح بخشيدن به اطلاعاتي است كه يادگيرندگان به آن آگاهي دارند يا تلاش مي‌كنند تا نسبت به آن آگاهي پيدا كنند. در واقع اين روش براي اثبات اصول اساسي به كار مي‌رود.Simulation_Anflug
اسناد تولید محتوا top
content_documen_2در این بخش دسترسی به منابع (فهرست های وارسی، فرم ها، الگوها، روندهای کاری و گزارش های لازم از برنامه های اجرا شده و ...) مربوط به بخش تولید محتوا فراهم شده است. کلیه اسناد ارائه شده در این بخش بر اساس اهداف بخش تولید محتوای قطب علمی آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فراهم شده و حقوق آن نیز متعلق به این بخش می باشد هرگونه استفاده از این اسناد با ذکر منبع بلامانع است.
# Article Title
1 راهنمای تنظیم فایل PDF
Untitled document
در زمان تنظیم متن اولیه برای تهیه دروس الکترونیکی لازم است نکاتی رعایت شود. گرچه ممکن است برخی نکات در میان متون تهیه شده از اصول ثابتی پیروی کنند ولی سایر نکات ذکر شده قراردادهایی هستند که در قطب آموزش الکترونیکی تنظیم شده اند. جهت دریافت راهنمای تنظیم فایل pdf پیوند زیر را کلیک کنید.
2 راهنمای تنظیم سناریوی دروس
جهت صرفه جویی در وقت نویسنده یا طراح آموزشی و همچنین سازنده درس یک دستورالعمل کلی تهیه شده که به نکات مشابه در تمام دروس اشاره دارد. بدیهی است در برخی از قسمت ها طراح مایل است از مدل های دیگری استفاده نماید که در این صورت می تواند آن ها را به متن سناریوی خود اضافه کند.
3 دریافت الگوی ساختار و فرآیند تولید محتوا
Untitled document

فایل موجود ضمن معرفی قطب علمی و همکاران آن، الگوی کامل ساختار و فرایند تولید محتوا در قطب را در بر دارد. کلیه اسناد معرفی شده در این بخش در این فایل قرار گرفته و شما را با روند تولید محتوا از ابتدا تا تولید یک درس نمونه آشنا می سازد. فهرست های وارسی و فرم های مربوطه نیز در فایل موجود است.1782-18327-1-PB



















zip 119.05 Mb جهت دریافت فایل کامل اینجا را کلیک کنید.
4 نمونه سناریوی آموزشی
Untitled document



در فرایند تولید محتوا پس از مرتب سازی و طراحی متن جهت تهیه جزوه چاپی برای مخاطبین نوبت به نوشتن سناریوی آموزشی می رسد. در سناریو استاد محتوا نحوه نشان دادن هر یک از عناصر آموزشی را با دقت توضیح داده و تشریح می کند. فایل نمونه یکی از سناریوها برای مشاهده در این قسمت قابل دسترسی است.
5 نمونه فایل PDF یک درس
Untitled document

در فرایند تولید محتوا علاوه بر تهیه اسلایدهای تعاملی یکی از برون دادها جزوه چاپی است که با فرمت PDF و پس از طراحی اولیه متن در اختیار مخاطب قرار می گیرد. فایل نمونه یکی از جزوات برای مشاهده در این قسمت قابل دسترسی است.pdf_icon
6 فرآیند تولید محتوا
Untitled document
در قطب آموزش های الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تولید محتوا از فرایند یکسانی برای کلیه پروژه ها پیروی می کند، که در جدول زیر به همراه زمان لازم برای هر مرحله نشان داه شده است.




7 فرم گزارش پیشرفت پروژه و اتمام کار هر مرحله
Untitled document



در اولین مرحله از فرایند تولید محتوا، سرپرست واحد مربوطه اعضای خود را تشکیل می دهد و این اعضا در یک جلسه به طور متوسط 4 ساعته در مورد روند انجام کار، برنامه ریزی های مربوطه را انجام می دهند. فرم زیر در جلسه برنامه ریزی تکمیل می شود و در ادامه فرم پیشرفت پروژه تکمیل می گردد.
8 فهرست بررسی کیفیت محتوای الکترونیکی
Untitled document
در فرایند تولید محتوا، قبل از مرحله تولید، و تبدیل متن اولیه به فرمت الکترونیکی هر درس مورد ارزشیابی قرار می گیرد که بر اساس فهرست زیر صورت می پذیرد. در هر ردیف امتیاز از صفر تا 2 متغیر است سپس جمع امتیازها برای بررسی کیفیت درس تهیه شده محاسبه می شود.






نرم افزارهاي تولید محتوا top
softwareگردآوردي از نرم افزارهاي مربوط به تولید محتوا در آموزش الکترونيکي
# Article Title
1 ابزارهای تالیف محتوا


مقدمه:

به طور كلي ابزارهاي توليد و مديريت آموزش الكترونيكي شامل: ابزارهاي ‌تأليف دوره، ابزارهاي ويژه، ابزارهاي آموزش تحت‌وب، ابزارهاي كلاس مجازي و ابزارهاي سيستم مديريت آموزشي و مديريت اطلاعات مي‌باشند. در ادامه به جز ابزارهاي مديريت آموزشي ساير ابزارها معرفي خواهند شد.
2 Rapid Authoring Tools
در اين نوشتار تلاش در شناسان ابزارهاي نرم‌افزاري توليد محتواي سريع شده است. اين ابزارها نرم‌افزارهايي هستند که به کاربران غير حرفه‌اي کامپيوتر نيز امکان توليد درس الکترونيکي با استاندارد مناسب را مي‌دهند. خروجي بيشتر اين نرم افزارها فلش و يا ترکيبي از فلش و صفحه وب است. بسياري از اين سري نرم‌افزارها ممکن است زير يک سرنوشتار کلي ديگر مانند نرم‌افزارهاي تبديل کننده powerpoint  به فلش نيز قرار بگيرند.
معرفی top





content_introductionاز طریق یادگیری هر فردی قادر به ساختن دانش و تولید آن است به همین دلیل یادگیری کلید ورود به جامعه دانش محور است.
با یاری گرفتن از فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان یادگیری را تسهیل کرد و امکان ساختن دانش را برای عده بیشتری از افراد جامعه فراهم آورد. یکی از کاربردهای فناوری های اطلاعات و ارتباطات یادگیری الکترونیکی است. یادگیری الکترونیکی با خود پارادایم جدیدی را نوید می دهد که در آن انتقال دانش جای خود را به ساختن دانش می دهد (مشایخ و بازرگان، 1382،به سوی یادگیری برخط).
بخش تولید محتوای قطب علمی آموزش های الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز با در نظر گرفتن مطالب فوق خود را از یک سو به بازاندیشی و بازسازی برنامه درسی و از سوی دیگر به تجدید حیات و غنی سازی محیط یادگیری ملزم می بیند.






# Article Title
1 اهداف کلی بخش تولید محتوا
Untitled document


اهداف کلی بخش تولید محتوا بر اساس رسالت و چشم انداز قطب علمی به شرح زیر است:goals22
2 برنامه عملیاتی بخش تولید محتوا




G: ارتقاء کمی و کیفی محتوا های تولیدی قطب آموزش های الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

G1: توليد محتواي الکترونيکي مبتني بر استاندارد هاي موجود جهت فارغ التحصيلان دانشکده ها، دانشجويان، آموزش عمومي، دروس و دوره هاي جديد

G2: ارزشيابي محتواهاي الکترونيکي  توليد شده بر اساس فهرست کنترل

G3: به کارگيري مناسب ترين روش تدريس در توليدات الکترونيکي

G4: انتخاب مناسب ترين فرمت براي انواع محتوا هاي الکترونيکي

G5: افزايش بهره وري در توليدات الکترونيکي

G6: توليد و محافظت فراداده

G7: ارزشیابی درونی از بخش تولید محتوا

3 شرح وظایف اعضای گروه تولید محتوا
Untitled document
وظايف افراد و گروه هاي درگير پروژه هاي توليد محتواي آموزشی قطب آموزش های الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکي شيراز به شرح زير است:

1- سرپرست واحد
2- مدیر پروژه
3- استاد محتوا
4- طراح آموزشی
5- مسئول تولید
6- مسئول ارزشیابی
7- مسئول ارائه محتوا
4 معرفی بخش تولید محتوا
Untitled document
بخش توليد محتواي قطب آموزش های الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکي شیراز از  گروه های زیر تشکيل شده است:














مسئول بخش تولید محتوا
ردیف

نام گروه
وظیفه گروه
تولید گروه
1
برنامه‌ریزی
برنامه‌ریزی
طرح پروژه
2
طراحی متن
تولید قطعات آموزشی
متن اولیه
3
صوت
ضبط صدا
صوت مبتنی بر قطعات آموزشی
4
طراحی آموزشی
نوشتن روایت‌نامه
روایت نامه
5
تولید
اجرای طرح
ماده آموزشی
6
ارزشیابی نهایی
بررسی مجدد ماده آموزشی
ماده آموزشی ارزشیابی شده
7
ارائه
ارائه ماده درسی









منابع آموزشی باز top
Untitled document
74832153 winceدر این قسمت گردآوردی از منابع متعدد باز که به صورت رایگان در اینترنت در دسترس می باشد ارائه شده است.
(شما با کلیک روی این پیوند می توانید به آدرس این سایت مراجعه نمایید.)
منابع آموزشی باز یا Open educational resources با این هدف تولید و ارائه می شوند که دانش را که داشته ای جمعی است در اختیار همگان قرار دهند. البته باز بودن یک منبع به این معنی نیست که در زمان استفاده از آن منبع حقوق معنوی مؤلف رعایت نشود.
# Article Title
1 Assessment of the Zambia College of Distance Education

این گزارش توسط جاستین الیس در 2009 و در 36 صفحه ارائه شده است که در مورد ارزشیابی کالج آموزش از راه دور زامبیا است. نویسنده ضمن معرفی ملزومات تبدیل شدن به یک مدرسه باز ساختار موجود و نیازمندی ها را عنوان نموده است و دورنمایی از پیشرفت های آینده را ترسیم نموده است.

ملزومات تبدیل شدن به مدرسه یا دانشگاه باز در این گزارش به شرح زیر مطرح شده است:

1- وجود سیستم قدرتمند حمایت از یادگیرنده

2- وجود منابع یادگیری عالی در قالب چند رسانه ای های متنوع

3- وجود سیستم کنترل کیفیت

4- وجود مدیریت مطلوب و دیگر ظرفیت ها برای ایجاد تاثیر مناسب

5- پیروی از سیستم دولتی آزمون ها

6- وجود وابستگی به بودجه دولتی و حرکت تدریجی به سمت استقلال مالی

7- وجود برنامه های تخصصی، تفریحی، مهارتی و معیشتی مرتبط که به تدریج در برنامه های اصلی وارد می شوند

8- وجود نسبت زیاد یادگیرندگان زن به مرد

برای مطالعه بیشتر در این رابطه پیوند زیر را ببینید:

pub_ZACODE_Nov_2009.pdf (969.60 Kb)

2 Teacher Education:The Role of Open and Distance Learning

این جزوه آموزشی با عنوان آموزش معلم: نقش یادگیری باز و از راه دور، توسط هیلاری پراتون در سال 2010 در 20 صفحه نوشته شده است. نویسنده ضمن عنوان کردن اهداف و محتوای آموزش معلم به یادگیری های باز و از راه دور برای معلم می پردازد و روند تربیت معلم را از روش های سنتی به روش های باز و از راه دور تشریح می کند. سپس آموزش های ضمن خدمت به شیوه باز و از راه دور را معرفی می نماید و بخشی را هم به منابع آموزشی باز اختصاص داده است. در پایان فناوری های مورد نیاز، برون دادها، اثربخشی، کیفیت و هزینه های اینگونه آموزش ها مورد بحث قرار گرفته است.

درمقدمه آمده است:

جهان هنوز به معلمین بیشتر و بهتری نیاز دارد. علیرغم پیشرفت های ایجاد شده از زمان کنفرانس داکر با عنوان آموزش برای همه تا سال 2000 حدود 57 ملیون کودک در سال 2015 هنوز آموزش مناسبی دریافت نمی کنند.

برای مطالعه بیشتر پیرامون این مبحث پیوند زیر را ببینید: 

pub_TeacherEd_Role_ODL.pdf (477.39 Kb)



3 Teacher Education Through Open and Distance Learning

این کتاب توسط داناهر و عمر در سال 2010 در 199 صفحه تحت عنوان آموزش معلم از طریق یادگیری باز و از راه دور نوشته شده است. نویسنده در 13 فصل پس از ارائه مقدماتی در مورد یادگیری باز و از راه دور به مطالعات اخیر در این رابطه پرداخته و اصول و قوانین آموزشی یادگیری باز و از راه دور را مورد بحث قرار داده است و در فصول بعدی به نقش رسانه ها و فناوری های اطلاعات و ارتباطات در آموزش معلم از طریق یادگیری باز و از راه دور اشاره می کند و در پایان به هزینه-اثربخشی و کیفیت آموزش های باز و از راه دور در رابطه با آموزش معلم می پردازد.

در مقدمه آمده است:

اکنون که بسیاری از کشور ها پیشرفت قدرتمندی به سوی آموزش ابتدایی جهانی تا سال 2015 داشته اند، جهان با دو چالش آموزشی عمده مواجه است. اولی که تا حدودی به دلیل موفقیت کمپین آموزش ابتدایی است این است که برای کودکان بزرگ تر و نوجوانان فرصت آموزش های سطوح بعدی فراهم شود. این وظیفه بسیار خطیری است. یک برآورد تعداد کودکان 12 تا 17 ساله ای که این آموزش ها را دریافت نکرده اند 400 میلیون تخمین زده است. دومین چالش کمبود میلیون ها معلم است.....

برای مطالعه ادامه مطلب پیوند زیر را ببینید:

pub_PS_TeacherEd_web.pdf (3.11 Mb)

4 Open Schooling In The 21 Century

مدارس باز در قرن 21 عنوان کتابی است که در 216 صفحه توسط ابرینوکس و فررا در 2009 نوشته شده است. کتاب در چهار بخش و 11 فصل تنظیم شده است. در بخش اول تحت عنوان مقدمه نویسنده به جنبه های ویژه مدارس باز می پردازد. در بخش دوم تحت عنوان مطالب کلی در سه فصل قوانین توسعه مدارس باز و به کار گیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات در توسعه این مدارس و هزینه این توسعه مورد بحث قرار می گیرد. در بخش سوم در 6 فصل 6 مطالعه موردی معرفی شده است و در بخش آخر تحت عنوان نتیجه گیری دور نمای آینده ترسیم شده است.

در مقدمه می خوانید:

گفتن اینکه زمان پرداختن به چیزی رسیده است، قدرت بالقوه زیادی دارد که با کمتر چیزی قابل مقایسه است. مدارس باز یکی از این ایده هاست که زمان پرداختن به آن رسیده است. این کتاب کمک می کند که این قدرت بالقوه آزاد شود.....

برای مطالعه ادامه مطلب و کل کتاب پیوند زیر را ببینید:

5 Manual For Tutors Of Open Schools

این کتاب در 94 صفحه تحت عنوان راهنمای معلمین مراکز یادگیری باز توسط میترا و هندریکز در سال 2009 در 7 بخش نوشته شده است که پس از معرفی یادگیری باز و از راه دور و حمایت از یادگیرنده، (که بخش های نظری این کتاب را تشکیل می دهند) به بحث برنامه درسی و مواد یادگیری می پردازد و سپس موضوع معلمی در مدارس باز، فرآیند آن و نحوه کنترل و ارزشیابی را به چالش می کشد و در بخش نهایی استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات را در حمایت از یادگیرنده مطرح می نماید. (این فصول اخیر بخش های عملی این کتاب هستند)

کتاب به دلیل داشتن ماهیت خودآموز دارای ویژگی های زیر است:

1- به دلیل ایجاد فرصت برای کار کردن روی مطالب مختلف هر کس می تواند با سرعت خود آن را مطالعه نماید.

2- متن راحتی دارد.

3- دستورالعمل ها به راحتی قابل اجرا ست.

4- با مثال های متعددی برای ایجاد درک بیشتر همراه است.

5- مبتنی بر فعالیت است که فرصت تفکر و کاربرد دانش را در زمان مطالعه فراهم می کند.

برای مطالعه کتاب پیوند زیر را ببینید:

 

pub_OSTutorManual_Comm.pdf (1.88 Mb)

6 Open Schooling Brochure

برای دریافت یا مشاهده این پمفلت 2 صفحه ای پیرامون ضرورت پرداختن به آموزش های باز پیوند زیر را ببینید:

pub_OS_brochure_2010.pdf (1.55 Mb)

7 The Open Schools Handbook
8 Multimedia Learning

یادگیری با استفاده از چندرسانه ای ها عنوان کتاب 67 صفحه ای است که در سال 2010 توسط اسمیت نوشته شده است. این کتاب در واقع سند کارگاهی است که در 23 الی 27 اوت 2010 تشکیل شده است.

در این نوشتار پس از مقدمه ای کوتاه به اهداف کارگاه پرداخته می شود و مسئولیت های مشاورین مطرح می شود در بخش های بعدی شرکت کنندگان کارگاه معرفی می شوند سپس به فعالیت های لازم برای آغاز کارگاه پرداخته می شود و برنامه آموزشی ارائه شده در کارگاه معرفی می شود. بخش های بعدی ابتدا روش های مورد استفاده در کارگاه را معرفی می نمایند و سپس به بازخوردهای شرکت کنندگان پس از اتمام کارگاه می پردازند. در سه بخش پایانی ابتدا نتایج به دست آمده از کارگاه بر اساس شاخص هایی مورد تحلیل قرار گرفته است سپس چالش های پیش روی موسساتی که تصمیم به استفاده از چندرسانه ای ها را دارند معرفی شده اند و نتیجه گیری و پیشنهادات مطرح شده اند.

در ضمائم پایانی کتاب کلیه فرم ها و پرسشنامه های مورد استفاده در کارگاه ارائه شده است.

برای مطالعه کل مطالب موجود در این نوشتار پیوند زیر را ببینید:

multimedia learning.pdf (299.88 Kb)

9 Monitoring And Evaluation For Open Schools

این نوشتار گزارش کارگاهی است که در 16 الی 18 اوت 2010 در 52 صفحه نوشته شده است.

عنوان گزارش بررسی و ارزشیابی کارگاه مدارس باز است. گزارش 7 فصل، 6 ضمیمه و 5 مطالعه موردی دارد که فصول به ترتیب اهداف، فعالیت های قبل از آغاز کارگاه، نتایج به دست آمده، ارزشیابی با استفاده از شاخص ها و دروس یادگرفته شده را معرفی می کنند.

pub_Open_Schooling_Evaluation-Report_20101007.pdf (487.88 Kb)

10 Monitoring And Evaluation Handbook

کتابچه نظارت و ارزشیابی مبتنی بر نتایج نوشته فرل در سال 2009 است که توسط سازمان کامن ولت منتشر شده است.

این کتابچه 8 فصل داردکه در آن ها ضمن معرفی سازمان و عملکرد آن چگونگی تناسب نظارت و ارزشیابی با چرخه توسعه برنامه ها، چگونگی به کار گیری مدل مدیریتی مبتنی بر نتایج در این سازمان، چگونگی تناسب نظارت و ارزشیابی با مدیریت مبتنی بر نتایج، جمع آوری داده ها برای نظارت بر شاخص های عملکرد، مطالعات ارزشیابی، اجرای سیستم نظارت و ارزشیابی مبتنی بر نتایج مطرح می شوند و در فصل آخر چالش هایی برای تفکر بیشتر ارائه شده است.

در دومین ضمیمه ارائه شده در انتهای کتاب نیز برنامه سه ساله سازمان کامن ولت معرفی شده است.

ضمنا در جای جای کتاب برای ایجاد درک بهتر از فعالیت های بین متنی استفاده شده است.

برای مطالعه بیشتر پیوند زیر را ببینید:

pub_MEHandbook_web.pdf (1.06 Mb)

11 Instructional Design Workshop

کارگاه طراحی آموزشی نوشته مالاوی در 20 صفحه به شرح اهداف، فعالیت ها و نتایج کارگاهی می پردازد که در تاریخ 22 الی 26 ژوئن 2009 اجرا شده است.

pub_MalawiInstructionalDesignWorkshopReport_July2009.pdf (142.95 Kb)

12 Learning To Live Together

یادگیری برای با هم زیستن عنوان کتابی در 256 صفحه است که در سال 2009 توسط باکش و مونرو نوشته شده است. کتاب 17 فصل دارد که به ترتیب به بررسی یادگیری باز و از راه دور و سپس معرفی سازمان هایی که با استفاده از شیوه های مختلف اینگونه آموزش ها، برنامه های خود را به جامعه ارائه نموده اند که قسمت هایی از آن چنین است:

مطالعات موردی مطرح شده در این کتاب از مناطق گوناگون، تجارب ارزنده ای از خلاقیت و نوآوری در استفاده از یادگیری باز و از راه دور در ایجاد صلح و پیشگیری از خشونت جوامع فراهم می کند. این مطالعات به نقش های اصلی که سازمان ها و افراد جامعه می توانند در این راستا ایفا کنند اشاره دارد....

برای مطالعه سایر مطالب کتاب پیوند زیر را ببینید:

pub_Learning_To_Live_Together_web.pdf (1.72 Mb)

13 Introducing Copyright

حق تالیف در قرن بیست ویکم توسط جولین هافمن در 2009 تدوین شده است. کتاب در 12 بخش از تاریخچه حق تالیف و قوانین بین المللی حق تالیف تا اصلاحات قوانین حق تالیف در مورد منابع دیجیتال و عادی به بحث می پردازد. برای مطالعه این کتاب پیوند زیر را بفشارید. 

pub_Introducing_Copyright_online_edition.pdf (1.25 Mb)

14 Quality Assurance Toolkit
بسته ابزاری تضمین کیفیت برای موسسات و برنامه های آموزش عالی از راه دور، نوشته دکتر ویلی کلارک اوکا در سال 2009 است که در 371 صفحه تنظیم شده است. کتاب شامل چهار بخش است: بخش اول، راهنمای استفاده از بسته ابزاری است. بخش دوم، استانداردها و شاخص های عملکرد را معرفی می کند. بخش سوم به 16 مطالعه موردی در زمینه مربوطه می پردازد و بخش چهارم نیز ضمائم کتاب را در بر می گیرد. برای مطالعه کامل این کتاب پیوند زیر را بفشارید:

pub_HE_QA_Toolkit_web.pdf (2.56 Mb)

15 Action Plann For Open Schools

طراحی برنامه عملیاتی برای ایجاد واحد ظرفیت سازی درون موسسه ملی مدارس باز در کشور هند، عنوان گزارش 42 صفحه ای از سانجایا میشرا است. گزارش در 5 بخش تنظیم شده است: بخش اول مقدمه ای است که به روش شناسی و تحلیل موقعیت میپردازد، بخش دوم چارچوبی را برای سیاستگذاری ظرفیت سازی معرفی می کند، بخش سوم به ساختار سازمانی و موقعیت پرسنل می پردازد، بخش چهارم رویکردها و طراحی های ظرفیت سازی را معرفی می کند و بخش پنجم برنامه عملیاتی سال 2010 تا 2013 را بر اساس تناوب اجرا، تعداد روزها و تعداد پرسنل مورد نیاز و برآورد بودجه ارائه می دهد.

برای مطالعه کل گزارش پیوند زیر را ببینید:

pub_Development_Action_Plan_NIOS_report.pdf (796.61 Kb)

16 Copyright and OERs

آچال پرابهالا در سال 2010 جزوه ای 16 صفحه ای با نام حق تالیف و منابع آموزشی باز منتشر کرده است. این جزوه حاوی 4 بخش است. بخش اول، مقدمه ای بر حق تالیف و اجازه تالیف است. بخش دوم به سوالی تحت عنوان منابع آموزشی باز چیستند؟ پاسخ می دهد. بخش سوم طرح های اصلی منابع آموزشی باز از سراسر دنیا و بخش چهارم منابع اصلی اجازه تالیف را معرفی می کنند. در مقدمه آمده است:

سرمایه ذهنی به تولید فکر اشاره دارد. سازمان جهانی سرمایه ذهنی موسسه ای چند وجهی است که چنین حقوقی را مدیریت می کند و همراه با سازمان تجارت جهانی اصطلاح سرمایه ذهنی را چنین تعریف می کند: حقوق قانونی برای فعالیت ذهنی در حوزه های صنعتی، علمی، ادبی و هنری است.

برای ادامه مطالعه پیوند زیر را ببینید:

pub_copyright_and_OERs.pdf (2.31 Mb)

17 Open Education Resources For Open Schools

ویلیام و فلورا هولت این منبع را با نام منابع آموزشی باز برای مدارس باز در 86 صفحه در سال 2009 تدوین کرده اند. نویسندگان پس از مقدمه، 6 کشور را در 6 فصل معرفی کرده اند. هدف طرح که در این کتاب مطرح شده است آموزش 100 استاد فوق لیسانس برای تولید مواد یادگیری با کیفیت بالا و خودآموز است که این کتاب روند این دسته آموزش های کارگاهی را در این 6 کشور به شکل مجزا ارائه می کند و در قسمت ضمیمه اسناد مربوطه را ارائه می دهد.

برای مطالعه قسمت های مختلف این کتاب پیوند زیر را ببینید.

pub_COL_OER4OS_InputEvalReport.pdf (623.42 Kb)

18 Guide To OER

سیمون تامپسون در این مطلب 6 صفحه ای، راهنمای لازم برای استفاده از منابع آموزشی باز را ارائه می کند. در این سند ابتدا چیستی منابع آموزشی باز بررسی شده اند، سپس به مزایای استفاده از این منابع برای پرسنل و دانشجویان پرداخته شده است. در ادامه راهنمای تولید این منابع و راهنمای استفاده از آن و در پایان مثال های بانک های منابع آموزشی باز ارائه شده اند.

برای مطالعه این سند مختصر و در عین حال جامع پیوند زیر را ببینید:

OEResourceGuide_HiRes.pdf (506.34 Kb)

19 Media Education Metacognition

آموزش رسانه: فراشناخت. این عبارت عنوان جزوه ای است 16 صفحه ای از مجموعه ای چهار بخشی که توسط آموزش رسانه ای استان آنتاریو از آمریکای شمالی در سال 2007 منتشر شده است. نویسنده معتقد است اکنون زمان آن رسیده که آموزش رسانه ای فرضیات اصلی، اهداف و عملکرد خود را مورد تجدید نظر قرار دهد. فهرست مطالب این نوشتار:

تعریف فراشناخت

فراشناخت به عنوان تفکر سمبولیک

یادگیری یادگرفتن

گسترش درک از فراشناخت

فرامتن

راهبردهای فراشناخت

فراشناخت از طریق تولید رسانه ای

برای مشاهده و مطالعه کل مطلب پیوند زیر را ببینید:

metacognition_0314.pdf (477.08 Kb)

20 Education In Digital World 1
Untitled document
این منبع آموزشی بخش اول از منبع 5 بخشی تحت عنوان آموزش در جهان دیجیتال است که توسط سندی هرتز در سال 2008 نوشته شده است. این قسمت خود 6 بخش دارد که بخش اول آن به فناوری های جدید در یادگیری الکترونیکی می پردازد. بخش دوم در ادامه به مدل حل مساله در کشورهای در حال توسعه اشاره می کند و بخش سوم تحت این عنوان معرفی می شود: چالش های پیش رو و درس های یادگرفته نشده که مطالعه موردی دو دانشگاه است. بخش چهارم نیز به بحث تنوع در طراحی دروس برخط می پردازد. بخش پنجم و ششم نیز به ترتیب یادگیری از طریق تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه و تاثیر فناوری بر آموزش نام دارند. 
21 Education In Digital World 2
Untitled document

این منبع آموزشی بخش دوم از منبع 5 بخشی تحت عنوان آموزش در جهان دیجیتال است که توسط سندی هرتز در سال 2008 نوشته شده است. این قسمت نیز 8 بخش دارد که به آماده سازی دوره های برخط می پردازد و قسمت اول آن سیستم های مدیریت یادگیری را معرفی می کند. قسمت دوم عنوان جستجوی منابع باز برای یاددهندگان را دارد و قسمت سوم ارتقاء کیفیت از طریق طراحی نام دارد. قسمت بعدی یعنی چهارم اصول کلی طراحی آموزشی را مطرح می کند و قسمت پنجم قابلیت دسترسی و طراحی جهانی نام دارد. سه قسمت آخر به ترتیب به ارائه و انتقال دروس برخط، برنامه ریزی درس برخط، و ارزیابی و ارزشیابی می پردازد.

Education_for_a_Digital_World_part2.pdf (4.19 Mb)

22 Education In Digital World 3
23 Education In Digital World 4
Untitled document

این منبع آموزشی بخش چهارم از منبع 5 بخشی تحت عنوان آموزش در جهان دیجیتال است که توسط سندی هرتز در سال 2008 نوشته شده است. این قسمت که یادگیری الکترونیکی در عمل نام دارد خود از 5 بخش تشکیل شده است که به ترتیب به راهبردهای آموزشی، انتخاب رسانه، منابع یادگیری مبتنی بر کامپیوتر، بازی های یادگیری مبتنی بر کامپیوتر و ارزشیابی و ارتقاء اثربخشی آموزش های برخط می پردازد:

Education_for_a_Digital_World_part4.pdf (1.40 Mb)

24 Education In Digital World 5
Untitled document

بخش پنجم از مجموعه پنج بخشی آموزش در جهان دیجیتال، 7 بخش دارد که به ترتیب به ابزارهای ارتباطی مورد استفاده در آموزش های برخط، بیان از طریق فناوری، رسانه جمعی برای یادگیرنده بزرگسال، همکاری برخط، هویت در آموزش های برخط، حمایت از یادگیری الکترونیکی و ترسیم دورنمای آینده می پردازد. برای مطالعه این بخش اینجا را کلیک کنید.

Education_for_a_Digital_World_part5.pdf (5.72 Mb)

25 Mobile Learning








نویسنده این منبع با نام یادگیری از طریق موبایل محمد علی است که در سه بخش و سیزده فصل تنظیم شده است. بخش اول در دو فصل پیشرفت های یادگیری از طریق موبایل را معرفی می نماید. بخش دوم در چهار بخش پژوهش های انجام شده در این زمینه را معرفی می کند. و بخش سوم در هفت فصل کاربردهای یادگیری از طریق موبایل را معرفی می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیوند زیر را بفشارید.












26 Media Education

این منبع ضمن تعریف مفاهیم ایجاد رسانه، پیشنهاداتی برای توسعه رسانه ارائه نموده و در انتها فعالیت هایی را معرفی می نماید. نویسنده دیوینا فرامیگس و سال نشر آن 2006 است. برای مطالعه کامل این منبع لینک زیر را بفشارید.


27 Access to Knowledge






کتاب توسط فردریک نورونها و جرمی مالکوم در 2010 نوشته شده و طی 5 فصل به مساله حق کپی و دسترسی باز می پردازد. جهت مطالعه کامل کتاب پیوند زیر را بفشارید.













28 Media Education Assessment
Untitled document
ارزیابی
این منبع یکی از زیر مجموعه های سری کتاب های پروژه آموزش از طریق رسانه است که کوششی همکارانه از مدرسان کانادایی است. و عقاید و فعالیت های گروه های مختلف را گردآوری نموده است. هدف آن تبادل و انتقال دانش مرتبط با پژوهش، برنامه درسی و رویکردهای پداگوژیکی برای قرار گرفتن در آموزش اساتید، حمایت تخصصی و برنامه های توسعه تخصصی است. این سری از منابع شامل تلفیق فراشناخت، خلاقیت و ارزیابی است.
برای مطالعه این کتاب پیوند زیر را بفشارید.


29 Media Education Creativity
Untitled document
خلاقیت

این منبع یکی از زیر مجموعه های سری کتاب های پروژه آموزش از طریق رسانه است که کوششی همکارانه از مدرسان کانادایی است. و عقاید و فعالیت های گروه های مختلف را گردآوری نموده است. هدف آن تبادل و انتقال دانش مرتبط با پژوهش، برنامه درسی و رویکردهای پداگوژیکی برای قرار گرفتن در آموزش اساتید، حمایت تخصصی و برنامه های توسعه تخصصی است. این سری از منابع شامل تلفیق فراشناخت، خلاقیت و ارزیابی است.

برای مطالعه کتاب پیوند زیر را بفشارید.
30 Educational Psychology









برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه کامل پیوند زیر را بفشارید.








31 SevenThings About Ebooks
Untitled document
7 مطلب در مورد کتاب الکترونیکی
این جزوه 2 صفحه ای که در سال 2006 توسط پیشگامان یادگیری (ناشر) منتشر شده است، 7 سوال را در مورد کتاب الکترونیکی مطرح می کند و به پاسخ در مورد آن می پردازد.
برای دسترسی  پیوند زیر را بفشارید.
32 Media Education Integrtion
Untitled document
تلفیق
این منبع یکی از زیر مجموعه های سری کتاب های پروژه آموزش از طریق رسانه است که کوششی همکارانه از مدرسان کانادایی است. و عقاید و فعالیت های گروه های مختلف را گردآوری نموده است. هدف آن تبادل و انتقال دانش مرتبط با پژوهش، برنامه درسی و رویکردهای پداگوژیکی برای قرار گرفتن در آموزش اساتید، حمایت تخصصی و برنامه های توسعه تخصصی است. این سری از منابع شامل تلفیق فراشناخت، خلاقیت و ارزیابی است.

برای مطالعه کامل پیوند زیر را بفشارید.


فراخوان top
Untitled document
# Article Title
1 اعلام نتایج پذیرفته شدگان اولیه جشنواره ملی تولید محتوای سلامت الکترونیکی (سینا)
Untitled document

پس از بررسی کلیه محتواهای ارسالی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور بر اساس فهرست کنترل معیارهای داوری محتواهای ارسالی تعداد 11 محتوا بیش از 50 درصد از معیارهای مورد نظر کمیته ارزشیابی داخلی را کسب نمودند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک نمایید

http://ceel.sums.ac.ir/sina/index.php/registeronfestival



2 فراخوان جشنواره تولید محتوای سلامت الکترونیکی (سینا)
Untitled document
econtent_globeبدین وسیله از کلیه اساتید،طراحان آموزشی، تولید کنندگان و سایر فعالان حوزه تولید محتوای الکترونیکی در سطح کشور دعوت به عمل می آید که همزمان با برگزاری اولین کنگره بین المللی و ششمین همایش یادگیری الکترونیکی از تاریخ یکم تا سوم آبان ماه در جشنواره تولید محتوای سلامت الکترونیکی (سینا) شرکت نمایند. لذا علاقمندان می توانند آثار خود را همراه با کد ملی در زمینه سلامت الکترونیکی جهت داوری تا پایان وقت اداری 15 مرداد1392 به آدرس، شیراز،خیابان نشاط،طبقه دوم سالن سینا و صدرا، قطب علمی آموزش الکترونیکی پیشرفته در علوم پزشکی، دبیرخانه جشنواره سینا ارسال نمایید.
3 فراخوان همکاری جهت ترجمه محتوای الکترونیکی
Untitled document
با توجه به تصمیم قطب علمی آموزش الکترونیکی پیشرفته در علوم پزشکی به ارائه محتواهای الکترونیکی به صورت دوزبانه (انگلیسی و فارسی) از کلیه دانشجویان، دانش پژوهان و علاقمندان به ترجمه متن اولیه فارسی به انگلیسی دعوت به عمل می آید.
علاقمندان می توانند جهت آغاز به همکاری با تلفن های 2300037 یا 2351256 در ساعات اداری 14-8 تماس حاصل نمایند.

تماس با سرپرست

Untitled document

تماس با سرپرست این بخش

دکتر مانوش مهرابی

آمار بازدیدکنندگان

17601امروزmod_vvisit_counter
22466دیروزmod_vvisit_counter
130157این هفتهmod_vvisit_counter
106545هفته گذشتهmod_vvisit_counter
314177این ماهmod_vvisit_counter
274571ماه گذشتهmod_vvisit_counter
1955011کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 133 مهمان حاضر
IP شما: 54.227.231.229
 , 
امروز: 31 مرداد 1393

نظرسنجی مطالب آموزشی تخصصی این بخش

کیفیت مطالب آموزشی تخصصی در حیطه تولید محتوای الکترونیکی که در این بخش ارائه شده از دیدگاه شما چگونه است؟
 

نشریات

Untitled document book

مجله یادگیری الکترونیکی

Untitled document

 cover01

تصاویر پانورامای شیراز

Untitled document

 44557319

همایش یادگیری الکترونیکی

Untitled document

congress

Display Pagerank Object not found!

Object not found!

The requested URL was not found on this server. If you entered the URL manually please check your spelling and try again.

If you think this is a server error, please contact the webmaster.

Error 404

www.pro-velo-geneve.ch
Fri Aug 22 17:29:10 2014
Apache